Trucks, legervoertuigen, auto’s en bussen van Nederlandse makelaardij? Dan kom je uit bij DAF, de afkorting is Van Doorne’s Automobielfabriek N.V., en is begonnen in 1928 in Eindhoven. De DAF bestaat nu nog steeds en valt onder het Amerikaanse Paccar Inc.. In de jaren is er van alles gebeurd en is het merk stabiel en betrouwbaar geworden. Aan de Tongelresestraat in Eindhoven is het DAF Museum te vinden. Tijdens het bezoek krijg je een mooie geschiedenis te zien van dit bijzondere bedrijf. Een echte aanrader om naar toe te gaan, ook in deze Corona tijd. Er is een duidelijke route uitgestippeld en veel ruimte om te wandelen.
De geschiedenis van DAF
In het jaar 1928 hadden de broers Hub en Wim van Doorne een kleine mechanische werkplaats, waarvan Hub van Doorne de oprichter was. Na enkele jaren werd in Eindhoven de Van Doorne’s Automobielfabriek N.V. opgericht in 1932. In het begin produceerde DAF-vrachtwagens, onder andere voor het leger. Dat is altijd vernieuwend geweest. De eerste auto was een “Dwergauto” met de naam Regenjas. Deze auto is nooit in productie gegaan. Deze auto werd gebruikt door een circus. Inmiddels staat de auto te pronken in het museum.
Sinds 1953 werden de personenauto’s gebouwd. Dit gebeurde tot en met 1977. Er zijn diverse types auto’s gemaakt. Kenmerkend aan DAF is de Variomatic, de automatische versnellingsbak met riemaandrijving. De bestuurder zette de versnellingsbak in de voor- of achteruit en de Variomatic deed de rest. Puntje bij de Variomatic is dat je even snel vooruit als achteruit ging. In de jaren zeventig was bij Te land, ter zee en in de lucht het achteruitrijden. De auto was in deze strijd onverslaanbaar. Maar het leverde vaak ook hilarische tv op.
Naast auto’s ging het bedrijf zich ook richten op de bussen markt. De productie begin eind jaren veertig. Men bouwde eigen chassis en motoren. Een bekend model is de SB200DOL-chassis. Deze werd in 1966 geïntroduceerd en kenmerkend aan deze bus was de liggende motor. Dit chassis was populair en werd gebruikt voor de wijnrode standaard-stadsbussen in de periode tussen 1966-1976. Deze bussen werden gebouwd in Heerenveen bij Hainje, later Berkhof en nu bekend onder de naam VDL Bus Heerenveen. Het chassis werd verbeterd in de loop van de jaren, tot 1993. In 1993 ging het bedrijf failliet. VDL-group heeft daarna het chassis gedeelte overgenomen.
De trucks zijn de specialiteit van het bedrijf. Na de oorlog begon de productie van vrachtwagens. Eerst met andere merken motoren, later met de eigen krachtige en innovatieve motoren. Met de DAF 2600 had men iets speciaals gemaakt. Vooral met de DAF 95 werden successen gehaald. Deze vrachtwagen is geïntroduceerd in 1988 en kreeg de prijs “truck van het jaar”. In 1996 werd het bedrijf overgenomen door het Amerikaanse Paccar. De trucks worden nog steeds gemaakt.
DAF is sinds de jaren vijftig hofleverancier van het Nederlandse leger. Sinds 1935 heeft het bedrijf al 35000 voertuigen geleverd, zoals vrachtwagens, aanhangwagens en pantervoertuigen. In 2010 was het bedrijf al 75 jaar leverancier en dit werd gevierd.
DAF museum in Eindhoven
Het DAF-museum is een waar historisch museum. In het museum kom je legervoertuigen, auto’s, vrachtwagens en bussen tegen. Allemaal voertuigen waar met zorg wordt mee omgegaan. Alles staat te blinken. De vrijwilligers besteden ontzettend veel tijd in het museum. Het is groot, maar zeer overzichtelijk. Je begint bij het begin en langzaam aan ga je door richting het heden. Wanneer je door de hal loopt, merk je pas wat het bedrijf wel niet allemaal gemaakt heeft. Bijzonder en mooi om te zien.
Op de begaande vloer vind je vooral de legervoertuigen en de trucks. Ook vind je hier de motoren die het bedrijf heeft ontwikkeld.
De eerste vrachtwagens werden geleverd zonder cabine. Best wel opmerkelijk. Vanaf 1951 werden de vrachtwagen wel geleverd met een cabine.
Het museum is chronologisch ingedeeld, omdat je in het verleden begint en langzaam richting het heden gaat. Je waant je door de oude historische trucks met allemaal een verhaal. Neem bijvoorbeeld de DAF 3300 space cab truck van Veenstra, op onderstaande foto afgebeeld. Deze truck is extra ruim en biedt de allerhoogste comfort aan de chauffeur. De DAF 3600 Space Cab was de eerste truck van het merk in 1985 welke het allerhoogste comfort bood. In de jaren erna is deze type truck steeds verder ontwikkeld, waardoor uiteindelijk de Super Space Cab is ontstaan. Ook heeft het bedrijf diverse truck prijzen gewonnen.
DAF heeft ook een politie bus gemaakt. Deze bus staat vooraan in het museum. Het is een DAF A10 en behoort onder de bestelwagens. Dit voertuig is na de oorlog gemaakt. In deze tijd werd ook al begonnen met het maken van de trucks.
Paccar nam DAF over in 1996. Dit heeft ervoor gezorgd dat er een Amerikaanse truck van Kenworth in het museum staat. Heel anders dan de DAF-modellen, maar gaaf om te zien.
In de hal met de moderne trucks vind je ook de motoren die zijn ontwikkeld. De motoren staan mooi opgesteld met elk een eigen verhaal. Op deze manier kom je ontzettend veel te weten over de vernieuwingen van het bedrijf. En deze vernieuwingen hebben veel teweeg gebracht in de wereld.
Met Jan de Rooy achter het stuur deden deze trucks mee aan de Dakar Rally van 1982 tot en met 1988. De trucks waren uitgerust met twee motoren. Deze motoren dreven elk een as aan.
Het waren snelle trucks, want soms stonden de trucks derde in het totaal klassement. De trucks waren snel en soms zelfs sneller dan de auto’s. In 2002 keerde DAF weer kort terug in de rally. De machines kun je goed bekijken in het museum.
De vrijwilligers doen hun best om een zo mooi mogelijk museum te laten zien. Alles ziet er echt zeer netjes uit. De auto’s, trucks en bussen glimmen erover. Regelmatig zie je de vrijwilligers lopen met een doekje om het voertuig net weer even wat netter te maken. Mijn complimenten.
Autobussen gecreërd door DAF
Bij de trucks staan ook autobussen opgesteld. De bussen hebben een verhaal, vooral in de jaren 60, 70 en 80 bouwde DAF standaard chassis voor de autobussen. De bussen hadden diverse kleuren, waarvan de wijnrode en de gele het meest bekend zijn. Het bedrijf leverde diverse chassis door de jaren met diverse posities voor de motor, zoals de staande motor (1958), liggende motor(1966) en ook midden motoren (1969).
De eerste bus was niet een bus zoals deze hedendaags is. De allereerste bussen van DAF waren een truck met een aanhanger erachter waar passagiers in konden.
In de loop van de jaren veranderde de truck met oplegger richting de bus zoals deze nu bekend is. De chauffeur zit nu in één ruimte met de passagiers. Tegen de wand staat de koninklijke bus, welke jarenlang door de koninklijke familie is gebruikt. Sinds 2007 is deze bus te zien in het museum. Van binnen is deze bus zeer luxe.
De auto’s van DAF
Op de eerste verdieping van het museum vind je de auto’s die geproduceerd zijn door het bedrijf. Er staan hier bijzondere exemplaren tussen, zoals de DAF Kini strandauto. De Kini is geschonken aan prinses Beatrix en prins Claus toen koning Willem Alexander werd geboren in 1967. De auto kreeg eerst de naam Willem-Alexander. De Kini is uitgerust met rieten stoelen.
Verder zijn hier allemaal auto’s te vinden of auto’s die iets te maken hebben met het bedrijf, zoals het merk Volvo. Kenmerkend aan de auto’s is de Variomatic. Er werden diverse types gemaakt, zoals types 600, 30, 66 en de laatste nog geproduceerde 46. De personenauto’s werden gebouwd tussen 1959 en 1977.
DAF was ook actief in de Formule 3 van 1965 tot en met 1968. De wagen werd uitgerust met de Variomatic. In deze korte periode werden diverse successen geboekt.
Een ander bijzonder object is deze formule 1 auto. De Williams Formule 1 auto is uitgerust met de continu variabele transmissie (CVT) Variomatic van DAF. Helaas werd het systeem niet goedgekeurd door de FIA en kwam deze auto niet met Variomatic op de baan. De resultaten waren veel belovend, maar de groot vergeleken met de concurrentie. Volgens de FIA was dit niet eerlijk.
Ook in de rally was DAF actief. In 1960 was het bedrijf niet van plan een eigen team te starten, maar door de successen van Rudi Hunger gebeurde dit toch. Er werden diverse successen geboekt. Deze Rally Auto staat expres smerig in het museum.
Op de bovenste etage vind je ook een auto die van zijn onderstel is opgetakeld. Hier kun je duidelijk zien hoe de Variomatic is gebouwd op het chassis.
Volvo en DAF hebben een verleden samen. Na eerst een belang van enkele procent te hebben gehad, neemt Volvo in 1975 de personenauto-tak over. De DAF 66 werd de Volvo 66. De DAF 77 is nooit meer gekomen, want dit werd uiteindelijk de Volvo 343.
DAF-museum moet je een keer geweest zijn
Voor autofanaten, maar ook voor culturele activiteiten is het DAF-museum zeker aan te raden. Het museum is in deze corona tijd corona proof. Je mag in geen enkel voertuig en er zijn duidelijke paden uitgestippeld. Voor de Corona mocht je de vrachtwagens, bussen en auto’s wel van binnen zien. Er zijn mooie verhalen te lezen over de veelbewogen geschiedenis van het bedrijf. En de vrijwilligers onderhouden de voertuigen en het museum fantastisch. Alles glimt en ziet er heel mooi uit. Ben je in Eindhoven, bezoek dan zeker het DAF-museum.