DAF-museum Eindhoven: Prachtig historisch museum

Oude DAF auto

Trucks, legervoertuigen, auto’s en bussen van Nederlandse makelaardij? Dan kom je uit bij DAF, de afkorting is Van Doorne’s Automobielfabriek N.V., en is begonnen in 1928 in Eindhoven. De DAF bestaat nu nog steeds en valt onder het Amerikaanse Paccar Inc.. In de jaren is er van alles gebeurd en is het merk stabiel en betrouwbaar geworden. Aan de Tongelresestraat in Eindhoven is het DAF Museum te vinden. Tijdens het bezoek krijg je een mooie geschiedenis te zien van dit bijzondere bedrijf. Een echte aanrader om naar toe te gaan, ook in deze Corona tijd. Er is een duidelijke route uitgestippeld en veel ruimte om te wandelen.

Oude DAF auto
Oude auto in het museum

De geschiedenis van DAF

In het jaar 1928 hadden de broers Hub en Wim van Doorne een kleine mechanische werkplaats, waarvan Hub van Doorne de oprichter was. Na enkele jaren werd in Eindhoven de Van Doorne’s Automobielfabriek N.V. opgericht in 1932. In het begin produceerde DAF-vrachtwagens, onder andere voor het leger. Dat is altijd vernieuwend geweest. De eerste auto was een “Dwergauto” met de naam Regenjas. Deze auto is nooit in productie gegaan. Deze auto werd gebruikt door een circus. Inmiddels staat de auto te pronken in het museum.

De DAF regenjas
De DAF regenjas staat te pronken vooraan in het museum
Oude werkplaats in het museum
Oude werkplaats in het museum
Spreuk in de Oude werkplaats in het museum
Spreuk in de Oude werkplaats in het museum

Sinds 1953 werden de personenauto’s gebouwd. Dit gebeurde tot en met 1977. Er zijn diverse types auto’s gemaakt. Kenmerkend aan DAF is de Variomatic, de automatische versnellingsbak met riemaandrijving. De bestuurder zette de versnellingsbak in de voor- of achteruit en de Variomatic deed de rest. Puntje bij de Variomatic is dat je even snel vooruit als achteruit ging. In de jaren zeventig was bij Te land, ter zee en in de lucht het achteruitrijden. De auto was in deze strijd onverslaanbaar. Maar het leverde vaak ook hilarische tv op.

Naast auto’s ging het bedrijf zich ook richten op de bussen markt. De productie begin eind jaren veertig. Men bouwde eigen chassis en motoren. Een bekend model is de SB200DOL-chassis. Deze werd in 1966 geïntroduceerd en kenmerkend aan deze bus was de liggende motor. Dit chassis was populair en werd gebruikt voor de wijnrode standaard-stadsbussen in de periode tussen 1966-1976. Deze bussen werden gebouwd in Heerenveen bij Hainje, later Berkhof en nu bekend onder de naam VDL Bus Heerenveen. Het chassis werd verbeterd in de loop van de jaren, tot 1993. In 1993 ging het bedrijf failliet. VDL-group heeft daarna het chassis gedeelte overgenomen.

TET 132 Bus
Oude stadsbus TET 132

De trucks zijn de specialiteit van het bedrijf. Na de oorlog begon de productie van vrachtwagens. Eerst met andere merken motoren, later met de eigen krachtige en innovatieve motoren. Met de DAF 2600 had men iets speciaals gemaakt. Vooral met de DAF 95 werden successen gehaald. Deze vrachtwagen is geïntroduceerd in 1988 en kreeg de prijs “truck van het jaar”. In 1996 werd het bedrijf overgenomen door het Amerikaanse Paccar. De trucks worden nog steeds gemaakt.

DAF trucks in het museum
Trucks in het museum

DAF is sinds de jaren vijftig hofleverancier van het Nederlandse leger. Sinds 1935 heeft het bedrijf al 35000 voertuigen geleverd, zoals vrachtwagens, aanhangwagens en pantervoertuigen. In 2010 was het bedrijf al 75 jaar leverancier en dit werd gevierd.

Legervoertuigen van DAF
Legervoertuigen van DAF

DAF museum in Eindhoven

Het DAF-museum is een waar historisch museum. In het museum kom je legervoertuigen, auto’s, vrachtwagens en bussen tegen. Allemaal voertuigen waar met zorg wordt mee omgegaan. Alles staat te blinken. De vrijwilligers besteden ontzettend veel tijd in het museum. Het is groot, maar zeer overzichtelijk. Je begint bij het begin en langzaam aan ga je door richting het heden. Wanneer je door de hal loopt, merk je pas wat het bedrijf wel niet allemaal gemaakt heeft. Bijzonder en mooi om te zien.

Beneden verdieping van het DAF museum
Beneden verdieping van het museum

Op de begaande vloer vind je vooral de legervoertuigen en de trucks. Ook vind je hier de motoren die het bedrijf heeft ontwikkeld.

De VD60P DAF, de vrachtwagen zonder cabine
De VD60P, de vrachtwagen zonder cabine

De eerste vrachtwagens werden geleverd zonder cabine. Best wel opmerkelijk. Vanaf 1951 werden de vrachtwagen wel geleverd met een cabine.

Het museum is chronologisch ingedeeld, omdat je in het verleden begint en langzaam richting het heden gaat. Je waant je door de oude historische trucks met allemaal een verhaal. Neem bijvoorbeeld de DAF 3300 space cab truck van Veenstra, op onderstaande foto afgebeeld. Deze truck is extra ruim en biedt de allerhoogste comfort aan de chauffeur. De DAF 3600 Space Cab was de eerste truck van het merk in 1985 welke het allerhoogste comfort bood. In de jaren erna is deze type truck steeds verder ontwikkeld, waardoor uiteindelijk de Super Space Cab is ontstaan. Ook heeft het bedrijf diverse truck prijzen gewonnen.

DAF space cab truck
DAF space cab truck
Politie bus van DAF
Politie bus

DAF heeft ook een politie bus gemaakt. Deze bus staat vooraan in het museum. Het is een DAF A10 en behoort onder de bestelwagens. Dit voertuig is na de oorlog gemaakt. In deze tijd werd ook al begonnen met het maken van de trucks.

Paccar nam DAF over in 1996. Dit heeft ervoor gezorgd dat er een Amerikaanse truck van Kenworth in het museum staat. Heel anders dan de DAF-modellen, maar gaaf om te zien.

Kenworth truck
Kenworth truck
De motoren van DAF
De motoren van DAF

In de hal met de moderne trucks vind je ook de motoren die zijn ontwikkeld. De motoren staan mooi opgesteld met elk een eigen verhaal. Op deze manier kom je ontzettend veel te weten over de vernieuwingen van het bedrijf. En deze vernieuwingen hebben veel teweeg gebracht in de wereld.

Met Jan de Rooy achter het stuur deden deze trucks mee aan de Dakar Rally van 1982 tot en met 1988. De trucks waren uitgerust met twee motoren. Deze motoren dreven elk een as aan.

Het waren snelle trucks, want soms stonden de trucks derde in het totaal klassement. De trucks waren snel en soms zelfs sneller dan de auto’s. In 2002 keerde DAF weer kort terug in de rally. De machines kun je goed bekijken in het museum.

Dakar Trucks van Jan de Rooy
Dakar Trucks
Oude trucks in het museum
Oude trucks in het museum

De vrijwilligers doen hun best om een zo mooi mogelijk museum te laten zien. Alles ziet er echt zeer netjes uit. De auto’s, trucks en bussen glimmen erover. Regelmatig zie je de vrijwilligers lopen met een doekje om het voertuig net weer even wat netter te maken. Mijn complimenten.

Glimmende trucks in het museum
Glimmende trucks in het museum

Autobussen gecreërd door DAF

Bij de trucks staan ook autobussen opgesteld. De bussen hebben een verhaal, vooral in de jaren 60, 70 en 80 bouwde DAF standaard chassis voor de autobussen. De bussen hadden diverse kleuren, waarvan de wijnrode en de gele het meest bekend zijn. Het bedrijf leverde diverse chassis door de jaren met diverse posities voor de motor, zoals de staande motor (1958), liggende motor(1966) en ook midden motoren (1969).

Eerste bus was een vrachtwagen met oplegger
Eerste bus was een vrachtwagen met oplegger

De eerste bus was niet een bus zoals deze hedendaags is. De allereerste bussen van DAF waren een truck met een aanhanger erachter waar passagiers in konden.

In de loop van de jaren veranderde de truck met oplegger richting de bus zoals deze nu bekend is. De chauffeur zit nu in één ruimte met de passagiers. Tegen de wand staat de koninklijke bus, welke jarenlang door de koninklijke familie is gebruikt. Sinds 2007 is deze bus te zien in het museum. Van binnen is deze bus zeer luxe.

Bus en de koninklijke bus
Bus en de koninklijke bus

De auto’s van DAF

Op de eerste verdieping van het museum vind je de auto’s die geproduceerd zijn door het bedrijf. Er staan hier bijzondere exemplaren tussen, zoals de DAF Kini strandauto. De Kini is geschonken aan prinses Beatrix en prins Claus toen koning Willem Alexander werd geboren in 1967. De auto kreeg eerst de naam Willem-Alexander. De Kini is uitgerust met rieten stoelen.

DAF kini
De Kini

Verder zijn hier allemaal auto’s te vinden of auto’s die iets te maken hebben met het bedrijf, zoals het merk Volvo. Kenmerkend aan de auto’s is de Variomatic. Er werden diverse types gemaakt, zoals types 600, 30, 66 en de laatste nog geproduceerde 46. De personenauto’s werden gebouwd tussen 1959 en 1977.

Formule 3 DAF
Formule 3 wagens

DAF was ook actief in de Formule 3 van 1965 tot en met 1968. De wagen werd uitgerust met de Variomatic. In deze korte periode werden diverse successen geboekt.

Een ander bijzonder object is deze formule 1 auto. De Williams Formule 1 auto is uitgerust met de continu variabele transmissie (CVT) Variomatic van DAF. Helaas werd het systeem niet goedgekeurd door de FIA en kwam deze auto niet met Variomatic op de baan. De resultaten waren veel belovend, maar de groot vergeleken met de concurrentie. Volgens de FIA was dit niet eerlijk.

Formule 1 wagen met variomatic
Formule 1 wagen met Variomatic
DAF 33 servicewagen
DAF 33 servicewagen
Het familieportret van de Van Doorne's
Het familieportret van de Van Doorne’s

Rally auto van DAF
Rally auto die gebruik werd tijdens de rally’s

Ook in de rally was DAF actief. In 1960 was het bedrijf niet van plan een eigen team te starten, maar door de successen van Rudi Hunger gebeurde dit toch. Er werden diverse successen geboekt. Deze Rally Auto staat expres smerig in het museum.

Op de bovenste etage vind je ook een auto die van zijn onderstel is opgetakeld. Hier kun je duidelijk zien hoe de Variomatic is gebouwd op het chassis.

Het onderstel met de Variomatic
Het onderstel van de auto met de Variomatic
Auto's van DAF op een rij
Auto’s van DAF op een rij
Volvo met Variomatic
Volvo auto neemt DAF over

Volvo en DAF hebben een verleden samen. Na eerst een belang van enkele procent te hebben gehad, neemt Volvo in 1975 de personenauto-tak over. De DAF 66 werd de Volvo 66. De DAF 77 is nooit meer gekomen, want dit werd uiteindelijk de Volvo 343.

DAF 600 de luxe
DAF 600 de luxe in het geel
DAF 600 de luxe in het groen
DAF 600 de luxe in het groen

DAF-museum moet je een keer geweest zijn

Voor autofanaten, maar ook voor culturele activiteiten is het DAF-museum zeker aan te raden. Het museum is in deze corona tijd corona proof. Je mag in geen enkel voertuig en er zijn duidelijke paden uitgestippeld. Voor de Corona mocht je de vrachtwagens, bussen en auto’s wel van binnen zien. Er zijn mooie verhalen te lezen over de veelbewogen geschiedenis van het bedrijf. En de vrijwilligers onderhouden de voertuigen en het museum fantastisch. Alles glimt en ziet er heel mooi uit. Ben je in Eindhoven, bezoek dan zeker het DAF-museum.

Directie kamer van Van Doorne
Directie kamer van Van Doorne

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.